Tuesday, May 6, 2008

Double or Triple Standard..........

Manusia ni mcm2 ragam...yg aku paling sukar trima..org yg kaya rasa dia kaya sesangat...org yg pandai rasa dia pandai sesangat...org yg cantik rasa dia cantik sesangat (aku tak kesah pun, sbb aku tak cantik pun wakakakak).....Tapi apa2 pun aku bukan hadap duit dorang pun...ngeh..ngeh..ngeh...

Scene 1:

Dia : ni..bila nak byr sewa camna ni??!!..hari atau bulan!!! (nada cam gampang, ingat aku takde duit ke nak byr sewa)

Aku: bayar bulan kak (dalam hati...sabar...sabar..sabar..aku pun hairan nape aku tetiba jd tak laser)...

Hari tu mood aku baik..aku control la lagi....aku penyabar org nya...hahahhahahha


Scene 2:

Dia dtg lagi: Nahh!!! amik baju t-shirt ni!!..bos kata minimum kna beli 4 helai...(t-shirt saiz xxL, xL saja)

Donnie: Saiz xxL?? (muka tercengang)...ni dua org boleh masuk dlm t-shirt ni...saya dan dia...(sambil tunjuk kat aku)..

Dia dtg lagi: pompuan mana bleh pakai baju ketat2...pakai laa baju besar...(oit..ingat aku bleh pakai ke saiz xxL...ko igt tu baju kelawar ke???...eeiii...aku sabar lagi...) tak puas hati..gi la jumpa bos...tu haaa...bos kat sana..(sambil tunjuk-tunjuk...aku sah2 laa tak pandang muka dia...cam nak tampar laju-laju jer pompuan nih)

Donnie: ok...saya nak jumpa bos...tak nak sign invois ni...(aku tak tau apa yg didebatkan oleh donnie)..

....donnie dtg dgn t-shirt xL...siap dipakai...

aku: aikk!!...naper?

Donnie: si gemuk tu kata kalau tak pakai ari ni...tunggu je la surat amaran dari management...(giler aper!!...dah la bagi baju besar...nak kita byr...tp tak nak ikut saiz baju yg kita nak...aku dah hangin giler dowhhh...)

aku: takper....tunggu...biar i sendiri gi cakap ngan dia...amboi-amboi...dah menjadi-jadi nih...berani pijak aku...(muka aku...maintain...hahahahha)

......depan kaunter...

aku: mcm mana ni encik....baju besar..i dont want to wear it...nanti staff baru saya pun kecik cam saya jugak....tak boleh order yg baru ke?...(nada toleransi...ngeh ngeh ngeh...)

management: boleh...boleh...

aku: tadi..your sister kata tak boleh...kena pakai yg tu jugak...mana satu nih....

management: kita order yg baru...(sambil tengok muka adik dia yg aku rasa nak tampar laju-laju...)

aku:okey...kalau cam tu saya byr dulu...invois buat notes yg lagi 2 t-shirt saiz M...(dlm hati aku tak sabar-sabar dah nak sembur nih..)..oh ya...kak (sambil pandang muka akak yg aku bengang tuh)...please ya...next time cakap biar proper skit...biar ader manners...kita ni sesama muslim...nada suara biar ok skit...(sambil pandang muka abang dia..)...encik...please..tegur skit ur staff...cakap biar ada manners...kita sama2 org educated..tak sedap la cakap mcm tu...saya bukan macam staf encik...(aku ni bayar sewa kat ko daaa...bukan ko byr kat aku..aku nada still maintain...in control..)

pompuan tu: mana ada...saya memang cakap mcm ni...saya bukan reti cakap lembut-lembut...memang saya mcm ni...(eleeehh...mana ada org jenis mcm tu...cakap tengking-tengking...mcm la aku keje ngan ko....muka aku maintain + sarcastic)...

aku: takper laa...wat ever it is...akak kena cakap biar elok skit...please yer encik...make sure your staff cakap proper skit...

management: sorry yer...sorry yer

pompuan tu: sorry laa kalau saya agak kasar (aik??!! tau pun cakap kasar..sorry naik lorry aaa)

aku: yer..takper...saya bukan apa...cakap la elok-elok skit...tu jer...

aku pun melangkah dengan muka tersenyum puas....huahahahhahaha...

Donnie: naper-naper?...u cakap apa?

aku: tak de apa....(sambil tersenyum puas.....yeah..)


Moral of the story: berkomunikasi biar ada cara...komunikasi berkesan...nada toleransi...nada lembut...baru ada kesan...wassalam...

cam ustazah lak aku rasa...hehehehe

2 comments:

encik cibon said...

fuhh...dasatnya kawan aku sorg nih...bravo lah...

ermm...leh ty management tu x...ade x saiz xxxxL...kalu ade beli lah se...nati aku byr...hahaha..

missTJ said...

hahhaaaaa...saiz xxxL, xxxxL konperm ada...sebab adik dia tu memang pakai saiz tu...sebab tu dia nak aku pakai jugak..huh..giler giler